Sunday, July 18, 2010

Kambing Khabsa @ Nasi Khabsa....



NASI KHABSA

Bahan-bahannya

1 kg daging kambing, dibersihkan dan dipotong ikut suka
5 cawan air
5 sudu makan mentega

1 kg beras basmati, dibilas bersih direndam 15 minit dan ditoskan
1 liter air
3 biji bawang besar, didadu
5 ulas bawang putih, dicincang
4 sudu makan tomato puri
2 biji tomato, didadu
1 batang (3 inci) kayu manis
3 biji buah pelaga
5 biji bunga cengkih
5 kelopak bunga lawang
3 sudu teh serbuk lada hitam
garam secukup rasa
serbuk perasa jika suka
hirisan badam, digoreng
kismis, digoreng
mentega secukupnya
minyak sapi secukupnya

Cara-caranya

1. Panaskan 5 sudu makan mentega dalam kuali. Kemudian goreng daging kambing sehingga bertukar warna. Kasi luarannya garing sedikit.

2. Kemudian panaskan periuk (D gunakan periuk rice cooker), masukkan secukupnya mentega dan minyak sapi. Masukkan kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih dan bunga lawang. Masukkan juga bawang putih dan bawang merah dan tumis sehingga ia layu dan bangkit baunya.

3. Masukkan pula tomato, tomato puree, garam, serbuk perasa dan serbuk lada hitam. Dan tumis lagi sehingga baunya bangkit.

4. Kemudian masukkan daging kambing yang telah digoreng tadi dan juga 5 cawan air. Dimasak sehingga daging kambingnya empuk. Jika daging belum empuk dan air kuahnya telah mula kering. Boleh tambahkan air lagi dan masak sehingga dagingnya empuk.

5. Bila daging telah empuk, tengok paras kuah yang ada. Jika ada dalam 1 cawan – 2 cawan boleh masukkan beras dan juga 1 liter air kedalam masakan. Biarkan airnya mendidih dan kering sedikit. Disini tengok nasinya jika masih keras dan beras lagi boleh tambahkan lagi sedikit air dan masak lagi sehingga airnya kering sedikit. Kemdian baru boleh alihkan ke rice cooker dan masak nasinya sehingga ia tanak.

6. Hidangkan nasi dengan taburan kismis dan badam yang telah digoreng.

dah siap, selamat mencuba ya... tapi hati dah mula teringin nak cuba buat nasi mandy, yang ni pun salah satu dari nasi arab...ada sesiapa sudi nak kongsi resepi nasi mandy yang authentic itu?..Kata Chef I.L. yang punya otak business serta suka mencipta kelainan dalam seni makanan, kata dia, kalau nasi mandy yang guna daging kambing, make sure potong besar besar, besar dari genggaman tangan...kira besar dari penumbuk la..ha..ha...kemudian rebus dulu kambing ...air rebusan tu banyak gunanya...syukran Chef I.L. banyak nor jasa Chef ni...hanya ALLAH yang dapat membalasnya...amin, amin, amin, ya Rabbalallamin...

2 comments:

Mohd Saad Hamid said...

Salam BHS

Singah kejap kat sini. Sedap nampak kambing khabsa tu. Mbeekkk.

boxhousestudio said...

salam MSH

SYukran, sudi singgah..Alhamdulillah, family BHS suka..serta terkenang nasi arab ni masa perjalanan umrah kelmarin...waktu tu kami makan unta khabsa..Syukur..Alhamdulillah..