Thursday, November 19, 2009

Jamuan Akhir Tahun 2009 Kelas RK dan Puisi : Guru oh Guru , bakti mu BHS sanjung tinggi...terima kasih Cikgu...


kali ni BHS dikerah oleh E1 untuk siapkan 50 biji cupcakes untuk rakan-rakan tingkatan 1 di sekolahnya...gara-gara dia terpandang cupcake untuk Ada yang siap bernama dan warna merah putih pula dia nampak BHS siapkan untuk SOFFYA kelmarin...ingatkan dia tak hairan apa yang BHS buat...rupanya E1 di perhatikan nya juga kerja BHS tu....

sebelem tu E1 dah ambil nama-nama rakan RK yang berjumlah 38 orang...aduhai..lewat malam baru selesai menerap-nerap nama bebudak ni...demi kasih mak pada mu, mak tunaikan hajat E1 ne...mak suka aje kerna mak minat baking, hobi mak yang paling happening....

ini cikgu E1..Nur Shaliza...memang manis..silap-silap kalau cikgu Nur Shaliza pakai baju sekolah...macam budak tingkatan 1...

Di kesempatan ini BHS nak ucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada guru-guru yang telah membimbing anak-anak BHS, ampun maaf BHS pinta bagi pihak anak-anak BHS kiranya ada salah silap mereka sepanjang guru-guru semua mendidik mereka...doakan kejayaan dunia dan akhirat buat anak-anak didik mu ini.....BHS dedikasikan puisi
dari Nukilan Allahyarham SN Dato' Dr. Usman Awang sebagai tanda kenang-kenangan...terima lah...Guru Oh Guru


Puisi : Guru Oh Guru

Guru Oh Guru ..................
Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum manjadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

Nukilan Allahyarham SN Dato' Dr. Usman Awang
Dipetik daripada buku antologi puisi Guru oh Guru
yang diselenggarakan oleh Zam Ismail
terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur, 1989.

3 comments:

kak ina kl said...

salam dari akak jugak...lawa-lawanya kek buatan kamu..terima kasih sebab sudi datang ke blog akak..
semuga bisnes kamu bertambah maju..akak memang fail klu nak deko mendeko ni..

iryani said...

kak..cupcakes ina jgn lupa yek..date dh confirm..26 march (jumaat) bertunangnyer...

boxhousestudio said...

BHS kak ina kl..
terima kasih juga sudi turun melawat rumah saya ini...terima kasih juga kerana suka dengan hasil kerja saya saya suka ke blog akak sebab ada banyak cerita...seronok membacanya...

BHS to iryani ...wokeh....26 march 2010...INSHAALLAH....