Sunday, February 15, 2009

Banana Crumb Muffins...nampak dak beza 2 rupa muffin ne?...satu rupa ni ...satu rupa tu...best kan?....


Terima Kasih Jeni, memperkenalkan Boxhousestudio pada resepi ne...Boxhousestudio buat empat resepi bawa ke surau Kliang masa khamis malam jumaat kelmarin..mil dan fil berhajat nak bersedekah, depa pula masak nasi, goreng tempe ikan bilis berlada, masak lemak labu, ikan masin dan rendang kari daging serta sayur campur...lepas baca yassin dan berdoa ramai-ramai, sambung sembahyang isyak...terus kami hidangkan...Alhamdulillah, tercapai hajat..pada yang telah tiada, Boxhousestudio sedekahkan bacaan fatihah buat mereka...Al-Fatihah......amin..

Banana Crumb Muffins
http://allrecipes. com/Recipe/ Banana-Crumb- Muffins/Detail. aspx

INGREDIENTS (Nutrition)
1 1/2 cups all-purpose flour
1 teaspoon baking soda
1 teaspoon baking powder
1/2 teaspoon salt
3 bananas, mashed
3/4 cup white sugar
1 egg, lightly beaten
1/3 cup butter, melted
1/3 cup packed brown sugar
2 tablespoons all-purpose flour
1/8 teaspoon ground cinnamon
1 tablespoon butter


DIRECTIONS
Preheat oven to 375 degrees F (190 degrees C). Lightly grease 10 muffin cups, or line with muffin papers.
In a large bowl, mix together 1 1/2 cups flour, baking soda, baking powder and salt. In another bowl, beat together bananas, sugar, egg and melted butter. Stir the banana mixture into the flour mixture just until moistened. Spoon batter into prepared muffin cups.
In a small bowl, mix together brown sugar, 2 tablespoons flour and cinnamon. Cut in 1 tablespoon butter until mixture resembles coarse cornmeal. Sprinkle topping over muffins.
Bake in preheated oven for 18 to 20 minutes, until a toothpick inserted into center of a muffin comes out clean.

oh ya sebelum boxhousestudio buat banyak-banyak macam kat atas tu...boxhousestudio dah cuba buat guna satu resepi...sedap,jangan di sangkal lagi la..memang bagus resepinya...tang rupa tu boxhousetudio nak kongsi pengalaman sikit...sebenarnya kita boleh ubah suai muffin tu nak rupa mana, nak tinggi nak rendah nak guna bekas cawan kertas nak guna bekas muffin yang tinggi...boleh ikut citarasa...itulah kepuasan bila boleh buat sendiri ..pastu pula boleh makan panas-panas,keluar dari oven dah boleh ngap..he he he ..ready je la nescafe o panas kurang manis dan duduk atas sofa sambil tengok nigella lawson the pastry chef tu masak...wah!!!...

4 comments:

lcupcakekasih said...

apalah agaknya ceritanya tu...nak tau juga ni...!

p/s: nanti nak cuba resepi tu...boleh? muah muah

FaRrA DeeN said...

Sedapnyeee nmpk crumb muffin tu..?? nak satu leh x?? ahakkzz!!~ serius cakap, memang nampak menggiurkan...

zana @ ros hassan said...

makan yg panas2 dari oven tu lah yg tiada tolok tandingnya hehehehe...tu lah antara sebab saya tak beli kek atau kukis...coz nak yg panas2 dari oven hehehe teruja dgn resipi muffin ngan bread crumb ni...nak juga buat...nak beli pisang lah.

boxhousestudio said...

Icupcakekasih...aduhai..nak kena mengarang ayat tu ..bercinta rasanya...dah cuba resepi?

FaRra Deen...memang sedap dek..Alhamdulillah...kalu berpeluang akak buat kan untuk Farra ...nak tak?

Zana...dah beli pisang belum?...zana pandai masak..nanti akak gi bangi..singgah umah mesti harum semerbak ngan bau klit kayu manis ..mmm....